PARAGRAF NEDİR
Paragraf, herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan
bölümüne denir. Daha geniş bir ifadeyle paragraf "bir duyguyu, bir
düşünceyi bir isteği, bir durumu, bir öneriyi, olayın bir yönünü, yalnızca bir
yönüyle anlatım tekniklerinden ve düşünceyi geliştirme yollarından
yararlanarak anlatan yazı türüdür. Kelimeler cümleleri, cümleler paragrafları, paragraflar
da yazıları oluşturur. Paragraf bir yazının küçültülmüş bir örneğidir. Bu
yönüyle yapı bakımından bir yazıya benzer. Nasıl yazıda giriş, gelişme, sonuç
bölümleri varsa paragrafta da aynı bölümler vardır.
Her paragrafta bir düşünce savunulur. Paragrafın bir bütün oluşturabilmesi için
cümlelerin de yapı ve anlam yönüyle bütünlük oluşturması gerekir. Paragraftaki
düşünceler hem kendi aralarında birbirine bağlı hem de ana düşünceye bağlıdır.
Paragraf kendi içinde bir bütünlük oluşturduğu gibi yazı içinde de yazıyla bir
bütünlük oluşturur. ÖSS’de seçilen paragraflar böyle kendi içinde bütünlüğü olan
ve dışına çıkılmayı gerektirmeyen paragraflardır.
PARAGRAFLARDA SIKÇA KULLANILAN BAZI
KELİMELERİN ANLAMLARI:
Bu
sözcüklerin anlamlarını bilmeniz şüphesiz ki söz konusu sorularla ilgili
karşınıza çıkacak soruları daha çabuk ve daha kolay anlamanızı sağlayacaktır, bunun
sonucunda ise bu soruları hem daha kolay anlayacaksınız hem de soruyu doğru
cevaplama şansınız artacaktır. Umarım, birkaç saatinizi ayırıp bu sözcüklerin
anlamlarını öğrenirsiniz.
Adaptasyon: Uyarlama
Adapte: Uyarlanmış
Ağdalı: Anlaşılması güç,
karmaşık
Ahenk: Uyum, düzen
Akıcılık: Sürükleyici olma,
okuyanı sıkmama Aktüel: Güncel, edimsel
Alaturka: Türk geleneklerine uygun
Alafranga: Batı tarzında, Türk geleneklerine uygun olmayan
Anlatı: Hikâye etme
Bağdaşmak: Uyuşmak
Banal: Bayağı, sıradan
Betik, bitik: Kitap, mektup…
Burjuva: İmtiyazlı, seçkin, soylu
Biçem: Üslup, tarz, anlatım
biçimi
Çağrışım: Hatırlatma
Çeşni: Çeşit, tat, hoşa giden özellikler
Çağdaş: Aynı çağda yaşayan,
uygar
Dejenere: Yozlaşmış, aslını koruyamamış
Devinim: Hareket, eylem
Diksiyon: Duru, kurallara uygun güzel konuşma
Duyarlılık: Hassasiyet
Dikte etmek: Bir düşünceyi zorla kabul ettirmek
Dingin: Durgun, hareketsiz, sakin
Dinleti: Bir topluluğa bir şeyler anlatmak, konser
Diyalog: Karşılıklı
konuşma
Doğaçlama: İrticalen, metne bağlı kalmadan içinden geldiği gibi
konuşma
Doğallık: Yapmacıksız, gösterişsiz
Dramatik: Acıklı
Edimsel: Hareketli, fiili
Ego: Ben
Eğreti: Geçici, sınırlı
Empoze: Zorla kabul ettirme
Erek: Amaç, maksat
Etik: Ahlaki, ahlakla ilgili
Fantezi: Sonsuz hayal
Fenomen: Olay, olgu
Fonetik: Ses bilgisi
Görece: Kişiden kişiye değişebilme
durumu
Güdüm: İrade,
İçerik: Bir şeyin içerisinde bulunanların tümü, muhteva
İkilem: Çatışma, iki durumdan
birini seçme
İlinti: İlgi, ilişki zorunluluğu
İma: Dolaylı, üstü kapalı
anlatma
İmge: Hayal, hülya
İnan: İnanma
işi
İndirgeme: Bir işi daha kolay kısa ve yalın hale getirme
İşlev: Görev, fonksiyon
İrdelemek: Detaylı olarak incelemek
İroni: Alaylı söyleyiş, acıklı
ve
komik
İvedi: Acele,
Jest: El, kol veya baş ile
yapılan uyumlu hareket Kriter: Ölçüt, kıstas
Kitle: İnsan
topluluğu
Kuram: Kanıtlanmamış, teori, soyut bilgi
Mistik: Aklın
erişemediği şey, manevi
Nicelik: Sayılabilen ölçülebilen, azlık, çokluk…
Nükte: İnce anlamlı,
düşündürücü
Ödün: Taviz ve şakalı söz, espri
Özlülük: Az sözle çok anlam
ifade etme
Özgün: Yalnız kendine has bir nitelik taşıyan, farklı, orijinal
Özveri: Fedakârlık
Payanda: Dayanak
Polemik: Ağız kavgası, sert
tartışma
Realite: Gerçeklik
Salt: Yalnız, tek
Sav: İddia, tez
Simge: Sembol
Süreğen: Sürüp giden
Tasarı: Proje, plan
Tem: Tema
Tinsel: Ruhi, manevi, dini
Tutarlılık: Çelişen fikirlerin olmaması
Yadsımak: İnkâr etmek,
yabancı kalmak
Yaratı: Eser, yapıt
Yazın: Edebiyat
Yazınsal: Edebi
Yetke: Otorite
Yetkin: Olgun, mükemmel
Yoğunluk: Yazıda birçok
anlamın bir arada
olması
Yazınsal yaratı: Edebi eser
Salık vermek: Öğüt
vermek, tavsiye etmek
Kanıksamak: Alışmak
PARAGRAF
SORULARINDA ÇOK ÖNEMLİ HUSUSLAR
1.
Paragraf sorularının çözümüne mutlaka soruyu okuyarak başlayın. İşe doğrudan
paragraf okunarak başlanırsa paragrafta ne arandığı, paragrafın niçin okunduğu
bilinmediğinden, paragraf, boş yere okunmuş
olur. Bu durumda paragrafı iki defa okumak zorunda
kalırız ki bu da bizim için büyük zaman
kaybı olur.
2.Paragraf
sorularında“soru kökü” çok dikkatli
okunmalıdır. Değinilmemiştir, vurgulanmamaktadır, çıkarılamaz tarzındaki soruları" değinilmiştir, vurgulanmaktadır, çıkarılır" diye okursak soruları yanlış cevaplarız.
3.
Paragraf soruları diğer sorulardan daha kolaydır. Çünkü paragraf sorularının hem cevabı paragrafın bütünlüğü içindedir, hem de bu sorularda gramer ya
da edebiyat bilgisine gerek yoktur. Okuma
alışkanlığı olan, az çok kitap okuyan
öğrenciler bu soruları çok rahat çözer.
4.Paragrafta
anlatılan şeyler mutlaka paragrafın bütünlüğü içinde değerlendirilmelidir. Paragrafta
inanmadığımız ve bize göre doğru olmayan şeyler anlatılsa bile bunlar doğrudur.
Çünkü sorular mutlaka "parçaya göre" cevaplandırılmak zorundadır. Bu yüzden paragraf sorularında kesinlikle
paragrafın dışına çıkılmamalı.
5.Paragraf
soruları uzun göründüğü için birçok öğrenci zaman kaybetmemek için paragraf sorularını
çözmeden geçer. Oysa bizim ÖSS’de her bir soruya
çok fazla ihtiyacımız vardır. Paragraf dışındaki
kısa sorulardan zaman tasarrufu yaparak, paragraf sorularında ise
sorudan başlayarak paragraf sorularını yeterli
zamanda rahatlıkla çözebiliriz. Zaten paragraf sorularının büyük çoğunluğunun
uzun metinler olmasına rağmen çok basit sorular olduğunu göreceksiniz.
6.Paragraf sorularındaki
metinlerde anlamını bilmediğimiz, daha önce duymadığımız ya da duyup, okuyup
sık kullanmadığımız bazı özel kelime ve kavramlar karşımıza çıkabilir. Bu
kelime ve kavramların bilinmesi metni daha iyi anlamamızı sağlar.
7.Paragraf
sorularında genel bir insan tipinden söz edilir.
Bu insan tipi ÖSS sorularını hazırlayan
kişilerin yetiştirmek istedikleri (ya da üniversitede okumasını
istedikleri)insan tipidir. Bu insan tipinin özelliklerinin bilinmesi bence paragrafların
çözümünü çok kolaylaştıracaktır. Bu genel insan tipinin özelli
şunlardır:
a)
Savaşlara, teröre, sömürüye karşıdır.
b) Hızlı
sanayileşme sonucu doğanın tahrip edilmesini onaylamaz.
c) Doğayı
fazlasıyla sever. Yeşile ve yeşilliğe tutkundur. Beton yığınları arasında
yaşamaktan sıkılır. Doğaya yönelmek, doğayla iç içe olmak onu rahatlatır. İnsanlardaki
doğa sevgisi azaldıkça birbirlerine olan sevgilerinin de azaldığına inanır.
d)
Saygılı, hoşgörülü ve sevecendir. İnsanları
düşüncelerinden
dolayı kınamaz.
e)
Düşünce özgürlüğünden yanadır. Herkesin düşüncelerini açıkça ve rahatça
söyleyebilmesi taraftarıdır.
f) Akla
ve bilime çok önem verir. Bâtıl düşüncelere, hurafelere ve geçerliliği
kanıtlanmamış (ispatlanmamış) düşüncelere karşıdır.
g) Yenilikçidir.
Yeniliklere açıktır. Sürekli yenilenmeyi ve değişimi savunur. Kendini
yenilemeye, değişimlere karşı duran insanları onaylamaz.
h) Sanata
tutkundur. Sanatın her dalını sever. Sanata ve sanatçıya büyük önem verir. Sanatın
insanı yücelttiğine inanır.
ı) Eğitimi
her şeyin üstünde görür. Eğitimin olmadığı yerde hiçbir gelişmenin
olmayacağına inanır.
i) Okuma
tutkunudur. Okumanın insan düşüncesini ve evrenini genişlettiğine inanır. En
büyük ıstırabı insanların okumamaları, okumaya gayret etmemeleridir.
j) Sanat
ve edebiyatta ulusallığı (millî olmayı) savunur. Sanatçılar ve edebiyatçıların
önce yerli olanı iyice tanıyıp incelemeden evrensel olanı
yakalayamayacaklarına
inanır.
k) Sanatın
ve müziğin evrensel olduğuna inanır. Bir insanın Yunus Emre'yi sevdiği gibi
Hugo'yu da sevebileceğini savunur.
I) Geçmişini
iyi bilmeyen toplumların geleceklerinin karanlık olacağına inanır.
m)
Dürüst, yardımsever ve nazik bir insandır.
n) İnsana
çok fazla önem verir. Evrendeki her şeyin temelinde insan vardır. İnsanın
olmadığı yerde hiçbir şeyden söz edilemez.
o) Çocukluğuna
ve çocukluk günlerine büyük bir özlem duyar. Sık sık çocukluğuna, anılarına
döner.
ö) Aydınların
ve sanatçıların görevlerinin toplumun sorunlarına sahip çıkmak ve toplumu
yüceltmek olduğunu düşünür.
p) İyimser
ve mutludur. En küçük olaylardan ve durumlardan bile kendisine mutluluk adına
bir pay çıkarır.
r) Mücadeleci,
kararlı ve iradeli bir insandır. Umutsuzluğa kapılmaz. Her şeyin üstesinden
gelinebileceğine inanır
s) Dilini ve edebiyatını çok
sever. O dili konuşan herkesin (dilci olsun olmasın) konuştuğu dili çok iyi
bilmesini ve konuşmasını ister.
ş) Kabalığa, her türlü yalan
dolana ve haksızlığa karşıdır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder